Hekta på rosa

Jeg er hekta på rosa. Jeg, som aldri har vært noen typisk rosa-jente. Da jeg var liten hadde jeg en rosa joggedress - men det var fordi den hadde bilde av "Teenage Mutant Ninja Turtles". På ungdomsskolen kjøpte jeg en rosa "Miss Sixty" t-skjorte - men det var for å late som om jeg var kul, og det fungerte skikkelig dårlig, så den havnet fort bakerst i skapet. Siden har det vært ganske stille på rosa-fronten. 

Men nå er jeg altså hekta på rosa. Og denne gangen er rosa kult! Det hele skyldes fjorårets nye  bekjentskap. Da var det nemlig et godt år for pastellkjuke (Rhodonia placenta) (EN), i alle fall her i Follo. Pastellkjuke er rosa, rosa som hubba-bubba-tyggegummi som noen har tygget ferdig og klistret fast på undersiden av grove granlæger. I løpet av våren fant jeg ikke bare én, men fire pastellkjuker i løpet av kort tid, og dermed var det gjort: rosa var min nye favorittfarge. 

Nå går jeg og venter utålmodig på at pastellkjukene skal dukke opp igjen. Fruktlegemene er ettårige, så i vinter har ikke vært en flik av rosa å se i skogen. Men nå...! For to uker siden dukket den første opp igjen, akkurat der jeg så den i fjor. Hubba-bubba-kjuka er tilbake. Jeg fryder meg over våren i rosa. Kanskje på tide å supplere garderoben med noe som matcher min nye yndlingskjuke...?


Pastellkjuke (Rhodonia placenta) (EN), mitt nye, rosa bekjentskap

Granlåg med pastellkjuke i en høyproduktiv granskog med mye død ved 

"...som hubba-bubba-tyggegummi som noen har tygget ferdig og klistret fast på undersiden"

Pastellkjuke kommer i ulike rosasjatteringer (og iblant i hvitt!); her en ganske lys variant


Kommentarer