Unnskyldninger - og dvergtistel!

Det har vært dårlig med blogging i det siste, og det er det en god grunn til. Jeg har nemlig vært to uker i Australia (!) i forbindelse med en konferanse, og nå er jeg i full gang med innspurten på doktorgraden. Over tre års arbeid nærmer seg slutten, og da sier det seg selv at andre ting kommer litt i bakgrunnen... Derfor blir det stille fra meg en stund til, fram til avhandlingen er levert.

...men helt stille blir det altså ikke. Iblant er det nødvendig å rive seg løs fra å skrive avhandling om planter og gjøre noe helt annet - som å skrive blogginnlegg om planter! Kvelden før jeg dro til Australia var jeg nemlig så heldig å bli invitert med for å se på en av Norges sjeldneste planter: dvergtistel (Cirsium acaule) (CR). Den har ett eneste naturlig voksested igjen i Norge, på en øy i Oslofjorden. Jeg fikk være med dit i forbindelse med at Botanisk forening har utnevnt ny floravokter for lokaliteten.

Jeg hadde hatt lyst til å se dvergtistelen lenge, men dette er ikke en plante du bare drar ut og tar en titt på. Dens eneste vokstested er nemlig i en hage (!), og huseier er neppe interessert i å ha botanikere tråkkende rundt i tide og utide. Invitasjonen til besøk (med tillatelse fra huseier) var derfor en unik mulighet - som jeg selvsagt måtte benytte meg av, selv om det betød at pakking til Australia-tur måtte skje i hui og hast sent om kvelden før avreise morgenen etter.

Jeg ble altså med på botaniseringstur i en hage. Ved første øyekast så det ut som en hvilken som helst hage, med blomsterbedd, noen trær, en liten kjøkkenhage... Men så dukket det opp stjernetistel (Carlina vulgaris) (NT), og deretter nikkesmelle (Silene nutans) (NT) - og så fant vi dvergtistelen. Navnet er veldig passende, for plantene består hovedsakelig av en rosett nede ved bakken som ikke var lett å få øye på blant annen vegetasjon. Smått, altså. Ikke som de fleste andre tistler, som nærmest brøyter seg fram og krever oppmerksomhet. Dvergtistelen er mer unnselig, med en enkelt blomst i toppen av en kort stilk. Men dette er fortsatt en skikkelig tistel, for bladene stakk som f...! Heldigvis vokser den i hagen til en vennlig innstilt huseier og har nå en nyutnevnt floravokter til å passe på seg.

Jeg skulle ønske at jeg også hadde en hage med dvergtistel...

Dvergtistel (Cirsium acaule) (CR) i blomst (t.v.) og i knopp (t.h.).
Skikkelig taggete dvergtistelblader!


Kommentarer