Lokale helter: muserumpe

Man trenger ikke nødvendigvis å reise land og strand rundt for å finne sjeldne arter. Iblant holder det å rusle en tur i nabolaget. Særlig hvis man rusler på steder man vanligvis ikke oppsøker. Da kan det dukke opp mye rart. Som Ås-beboer og tidligere NMBU-student, har jeg gått mye rundt på universitetsområdet. Det vokser mye spennende i NMBU-parken, men rødlistearter har jeg ikke funnet så mye av. Det endret seg brått en fin vårkveld i begynnelsen av mai. Jeg ruslet nettopp på et sted jeg vanligvis ikke oppsøker, grusgangene ved universitetets drivhus, og der nærmest snublet jeg over en art jeg på ingen måte hadde forventet å finne: muserumpe (Myosurus minimus) (VU). Jeg har tidligere sett den på Hvaler, og der er den ikke uventet, for Hvaler er et paradis for botanikere hvor omtrent hva som helst kan dukke opp. Men i sørveggen på et mursteinsbygg på Ås? Det kan tydeligvis dukke opp mye rart der også. Og en ettårig, konkurransesvak sjeldenhet som muserumpe trives kanskje vel så godt i en grusgang hvor vegetasjonen holdes nede som i det tradisjonelle kulturlandskapet hvor den normalt hører hjemme?


Kommentarer