Påskeharen er på rødlista

Det er kjedelig å være voksen. Det er for eksempel flere år siden påskeharen sluttet å komme på besøk. Hvis jeg vil ha egg med godteri i påsken (og det vil jeg jo!), må jeg skaffe det selv. Det betyr riktig nok at jeg kan velge akkurat det godteriet jeg har mest lyst på - det hendte at påskeharen bommet litt der og kom med noe jeg ikke var så glad i -, men selv om innholdet er optimalisert, er det ikke like gøy når man vet hvor egget er gjemt.

Jeg ser altså lite til påskeharen for tida. Jeg ser i grunnen lite til harer generelt. Eller... jeg ser sporene deres. Små, runde kuler av møkk. Labbespor i snøen. Gnagemerker på seljekvister i passelig høyde. Egentlig er det overraskende hvor sjelden jeg ser hare med tanke på hvor mye spor jeg ser. De har god kamuflasje og er nok ute og hopper til andre tider av døgnet enn jeg normalt ferdes i skogen. Viltkameraet på hytta avslører at de er der ute, både sommer og vinter. Det er bare jeg som ikke ser dem.

Der er den! Haren hopper rundt i skogen på hytta, selv om jeg sjelden ser den. Foto: viltkamera.nina.no.


Her har den vært: spor i snøen, haremøkk og avgnagde seljekvister.

En hel flokk med harer! Det betyr at påskeegget blir velfylt, ikke sant? Foto: viltkamera.nina.no.

...men det er ikke bare synet mitt det er noe galt med. Nå har haren havnet på rødlista, som nær truet. Ikke fordi det er så få av dem, men fordi antallet synker urovekkende fort. Grunnene er sammensatte, men både jakt og klimaendringer får skylda. Trenden er den samme i Sverige og Finland. Kanskje jeg må lære meg å sette ekstra pris på haresporene jeg ser, selv om selve haren stort sett glimrer med sitt fravær?

Jeg er redd det blir en skuffelse for nye generasjoner av barn å høre at påskeharen har  problemer. Hvordan skal det gå med eggleveransene nå? Det er nok tryggest å sørge for godteriinnkjøpene selv. Det skal i alle fall jeg gjøre. I år blir det bare sjokolade i påskeegget. Påskeharen har bommet stygt med vingummi noen ganger...

Hare-bildene i dette blogginnlegget er tilgjengelig på viltkamera.nina.no, hvor du finner bilder fra viltkameraer rundt omkring i Norge. Der kan du se om påskeharen fremdeles hopper rundt i en skog nær deg.

Kommentarer