Ytre Hvaler nasjonalpark I: Asmaløy

Det neste ble en fantastisk strandeng-opplevelse på Hvaler i begynnelsen av august. I utgangspunktet var målet med turen å se honningblom (Herminium monorchis) (CR). Denne vesle orkideen finnes i dag utelukkende på noen få strandenger på Hvaler. Jeg hadde fått eksperttips om hvor jeg skulle lete, men august er egentlig ingen god tid for honningblom-jakt. Den blomstrer mye tidligere, og jeg var ikke sikker på at jeg kom til å finne noe - men jeg tenkte at det var verdt et forsøk, og at Hvaler uansett er et fint sted å gå tur. Så jeg tok med meg Linnea og dro til Asmaløy og Ytre Hvaler nasjonalpark. Nasjonalparken ble opprettet i 2009, hovedsakelig for å ta vare på marine naturområder, men omfatter også særdeles spennende områder på land.

Linnea og jeg er på tur i Ytre Hvaler nasjonalpark!

For å ta det viktigste først: jeg fant honningblom! De fleste individene sto ikke i blomst lenger, men jeg fant et par som ikke var helt avblomstret. Og det var hyggelig å se mange planter i frukt. Jeg vet ikke hvor mye frøproduksjon betyr for overlevelse hos denne arten, men frø er i alle fall bedre enn ingen frø! NMBU er involvert i et prosjekt for å overvåke honningblom, og det kan trengs, for med bare en håndfull lokaliteter er dette en art som er ekstremt utsatt. Noen dårlige år, mislykket skjøtsel (per i dag slås eller beites strandengene honningblom vokser på, men det er vanskelig å vite hva som er optimalt hevdregime), for sterk slitasje (ja, jeg får litt dårlig samvittighet og er veldig forsiktig når jeg besøker lokaliteter med så sjeldne arter...), andre inngrep... Det skal ikke mye til før det kan gå riktig galt.

Honningblom (Herminium monorchis) (CR) i blomst (det var vel kanskje å ta i litt...) (t.v.) og i frukt (t.h.).

På strandenga med honningblom vokste det flere gamle kjenninger fra Jeløya: en jordbærkløver (Trifolium fragiferum) (EN) her og der, tusengylden (Centaurium littorale) (EN) i store mengder, ... I tillegg dukket det opp både ormetunge (Ophioglossum vulgatum) (VU), som er en liten bregne (!), og strandrødtopp (Odontites vernus ssp. litoralis; det er mulig at dette regnes som en egen art nå...) (VU). Alle disse er strandeng-spesialister, så å ta vare på voksestedene til honningblom legger også forholdene til rette for andre sjeldne planter!

Jordbærkløver (Trifolium fragiferum) (EN) (t.v.) og tusengylden (Centaurium littorale) (EN) (t.h.).
Ormetunge (Ophioglossum vulgatum) (VU) (t.v.) og strandrødtopp (Odontites vernus ssp. litoralis) (VU) (t.h.).

Mens jeg listet meg rundt på strandenga (veldig forsiktig for å ikke tråkke på eller ved orkideene!) og knipset bilder, sto Linnea bundet til en busk på trygg avstand og holdt på å kjede livet av seg. Selv om jeg var veldig fornøyd med å ha funnet honningblom, var det tydelig at hun trengte litt mer action, så vi gikk kyststien langs stranda for å få en skikkelig tur.

Vi går kyststien for å få en skikkelig tur.  

Ås har dårlig med kystlinje, og som Nøtterøy-jente savner jeg ofte å gå tur langs sjøen. Hvaler-skjærgården minner meg litt om Tjøme, med havet, svabergene og lyset... Jeg skjønner veldig godt folk vil ha hytte der ute. Jeg kunne i grunnen tenke meg det selv (men da må jeg vel skaffe meg en bedre betalt jobb...)! Tjøme er flott, men landskapet på Hvaler er om mulig enda mer variert, med innslag av lyngheier, strandenger, tangvoller og skjellbanker.

Hvaler-landskap: Svaberg og sjø.
Kystlynghei med røsslyng (t.v.) og en beskyttet strand med tangvoll (t.h.).

Hvaler, og særlig Asmaløy, er dessuten et paradis for botanikere. Her finnes en rekke arter som er knyttet til milde, havnære habitater. Selv om Østfold stort sett består av sure bergarter, sørger skjell som er vasket opp på strendene for at plantene får tilgang til kalk. Flere av strandengene holdes i hevd av enten husdyr eller beitende gjess. Kombinasjonen av alle disse faktorene gir grobunn for et unikt planteliv. Tidligere holdt NMBU feltkurs i botanikk på Hvaler, men det var før min tid. Synd, for det feltkurset skulle jeg gjerne undervist på... og kanskje tatt meg noen kveldsturer på egenhånd for å finne flere sjeldenheter... Men, men, jeg kan da nyte Hvaler på egenhånd også! Blant annet fant jeg en rekke små strandenger oversådd av tusengylden og strandrødtopp. Det er ikke hverdagskost!

Godt utviklet strandeng med store mengder blomstrende tusengylden.
Vakre tusengylden (Centaurium littorale) (EN).

På en skjellbanke fant jeg dunrips (Ribes spicatum ssp. pubescens) (NT), en underart av rips som har dunhårede blader. Og lenger inne på land, beskyttet blant busker og kratt, var kystfrøstjerne (Thalictrum minus) (VU) en vanlig art. Bukkebeinurt (Ononis arvensis) (NT) var det stedvis også rikelig av, men den var stort sett avblomstret. Jeg skulle nok ha kommet litt tidligere på året...

Dunrips (Ribes spicatum ssp. pubescens) (NT) (t.v.) og kystfrøstjerne (Thalictrum minus) (VU) (t.h.).

En av turens morsomste arter var strandmalurt (Artemisia maritima) (NT), som jeg fant flere steder. Strandmalurt er i slekt med burot (du vet, den du fjerner på dugnad i nabolaget...), har ingen fargesterke blomster eller velsmakende frukter og er tilsynelatende ganske kjip. Helt til du får se den i virkeligheten. Hele planten er nemlig tett hvithåret, så det ser ut som den er sprayet med snøspray! Med en vokseform som kan minne vagt om et lite grantre, ga strandmalurt meg skikkelig julestemning!

Strandmalurt (Artemisia maritima) (NT) gir julestemning i august!

Men alt er ikke fryd og gammen på Hvaler heller. Selv om det var ganske rolig der i slutten av august, er det nok mye badegjester og hyttefolk der i fellesferien, for jeg har aldri sett så mange utrivelig skilt som ba meg pelle meg vekk. Og på tross av nasjonalparkstatusen, er den svartelistede rynkerose i ferd med å etablere seg på strendene. Gode forhold for plantevekst betyr dessverre også gode forhold for uønskede planter.

Rynkerose på en strand på Asmaløy.

...men jeg tar nok turen tilbake til Hvaler. Jeg har nemlig en del ugjort. Jeg skulle blant annet gjerne ha sett bustsmyle (Aristavena setacea) (VU) og en del andre arter...
 

 

Kommentarer

  1. Så gøy, i dag har jeg ninnet i samme område. Såg mer på paddan en på blomster, men fikk sett hvor honningblom står og tatt bilde av strandmalurt og kystfrøstjerne ;-)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar