Kjendis-nytt!

Superkjendisene hegner om privatlivet sitt. Bak sotede ruter og mørke briller og i store, tilbaketrukne villaer skjermet mot innsyn. Der får de være i fred for nysgjerrige blikk og ivrige fotografer. Massene får sitt i form av korte, velregisserte møter. Så hvordan hadde du følt det hvis en superkjendis plutselig flyttet inn i nabolaget ditt? Og oppførte seg som alle andre naboer: hentet avisen i morgenkåpe, klippet plenen i crocs og engasjerte seg i den lokale velforeningen? Jeg kan tenke meg at du hadde vært nokså himmelfallen. Omtrent sånn følte jeg meg da kjendiskjuka over alle kjendiskjuker plutselig dukket opp i mitt nabolag: storporet flammekjuke (Pycnoporellus alboluteus) (CR). Helt uventet snublet jeg over den i en av de lokale kjukeskogene mine, milevis fra nærmeste kjente forekomst. Og dette er ikke hvilken som helst sopp. Den er kritisk truet, ytterst celeber og er bare funnet et fåtall steder i Norge. En stund var den til og med regnet som utdødd! Og nå har den altså flyttet inn her i Follo. Jeg kommer til å ta turen forbi med jevne mellomrom for å se om den trives i nabolaget. Vi får nok mange hyggelige samtaler over hekken. 




For mer informasjon om storporet flammekjuke, se for eksempel her

Kommentarer