Dyrene i Hakkebakkeskogen

Iblant blir jeg så lei av disse dyrene. De som løper og hopper, svømmer og klatrer, brummer og bjeffer, piper og piler. Store rovdyr, villrein og hjort. Elg i solnedgang, reven i hønsegården, grevlingen i taket og musene på bordet. De tar så mye plass! Vi har i underkant av 100 ulike pattedyr i dette landet. Til sammenligning har vi, grovt regnet, 8000 arter av sopp, over 3000 plantearter, 2000 forskjellige lav og rundt 1000 moser. For ikke å snakke om de nærmere 20 000 insektene! Ingen tvil om at dyrene er en minoritet i norsk natur. Og likevel tar de all oppmerksomheten.


Det er det samme over alt. I mediene, på naturprogrammene og blant folk flest. Jeg kan stå og fortelle studenter på feltkurs om sjeldne orkidéer, brutale kjøttetende planter, truede laver eller fjellplantenes imponerende tilpasninger til et barskt klima - men piler det en mus forbi, er løpet kjørt. Da er oppmerksomheten som blåst bort. Det er ingen tvil om hva som fenger mest. Og derfor blir jeg iblant litt oppgitt. Hvis vi virkelig ønsker å ta vare på naturen, må vi gå bredere ut. Det holder ikke å sørge for en levedyktig fjellrevbestand (selv om det også er viktig!) hvis resten av det biologiske mangfoldet går dukken.


Men jeg må innrømme at det er litt spennende med alt dette som rører seg... Det er ekstra stas å treffe på ekorn og rådyr når jeg er ute på tur. Og da en kollega av meg satte opp viltkamera i skogen ved hytta mi, for å overvåke gaupebestanden i området, åpnet det seg en helt ny verden. Vanligvis ser vi jo ikke disse dyrene. Vi får i høyden et glimt av dem. Finner kanskje spor, iblant møkk eller rester etter måltidene deres. Men nå...! Jeg gleder meg som en unge til å sjekke viltkameraet og hvem som har vært innom siden sist. Bildene viser en skog som yrer av liv. Og jeg lar meg fascinere. Selv om gaupa foreløpig glimrer med sitt fravær.




En rev - jeg innbiler meg at det er den samme - holder til i nærheten og går igjen på mange bilder.
Foto: viltkamera.nina.no.  


Rådyr-selfie! Foto: viltkamera.nina.no.  



Skogens konge er godt representert. Foto: viltkamera.nina.no.  



Vi visste ikke at vi har hjort i skogen vår! Det vet vi nå. En skikkelig staselig type også.
Foto: viltkamera.nina.no.  


Herr og fru storfugl er innom. Foto: viltkamera.nina.no.  


Grevling og hare holder også til hos oss. Foto: viltkamera.nina.no.  



En jerv på tur forbi! Foto: viltkamera.nina.no.  



Og så kom den: ulven. En enslig ulv. Jeg innbiler meg at dette også er den samme som har vært innom ved flere anledninger. Som liten drømte jeg om å bli ulveforsker. Det er jeg glad jeg ikke ble. Det er tross alt både enklere og mindre konfliktfylt å forske på planter. Men hjertet banker ekstra hardt når det dukker opp slike bilder.
Foto: viltkamera.nina.no.   


Alle bildene i dette blogginnlegget er hentet fra viltkamera.nina.no. Der ligger det også andre bilder fra viltkameraer rundt omkring i Norge. Kanskje kan du finne ut hvilke av skogens dyr som finnes der du bor?

Kommentarer