Som en flue i en godteributikk

Tenk deg at du er åtte år. Du står midt i verdens største godteributikk. Rødt, gult, grønt og blått godteri lyser mot deg fra alle kanter. Det lukter vingummi, sjokolade og lakris i en salig blanding. Du har lyst til å smake på hver eneste sort. Og det beste av alt? Alt er gratis, og du har lov til å spise så mye du vil. Kan ditt åtteårige jeg tenke seg noe bedre?
Omtrent slik må det være å være insekt i en slåtteeng. Med et vell av fargesprakende, nektarduftende blomster på alle kanter, alt gratis og fritt tilgjengelig. Her er det ikke bare mange plantearter, hver med sin farge og smak, men minst like mange insektarter, som alle har sine favorittblomster. Og da har vi ikke engang begynt å snakke om alle soppene, som i disse engene kan være like fargesprakende som blomster. Til sammen gjør alle disse artene slåttemark til en av våre mest artsrike naturtyper.  
Jeg er så heldig at familien min eier en slik godteributikk av en slåtteeng. Hos oss er det mest av det gule godteriet: enga domineres av solgul ballblom. Det er en fryd for øyet, men tydeligvis også for ganen, for over alt summer og surrer det. Hjemme i hagen min, med kortklipt plen og tujahekk, er det ikke en brøkdel av det insektmangfoldet som jeg finner i slåtteenga vår. Jeg har sjelden sett et sånt yrende insektliv. Og jeg aner ikke hvem de er alle sammen. Men det håper jeg å få gjort noe med denne sommeren!


Et hav av solgul ballblom er som en godteributikk for insekter.  

For å finne ut hvem alle godtemumsene i enga vår er, har jeg fått låne en utrangert insektfelle. Nå henger den fra et tre i passe høyde over havet av ballblom og vil forhåpentligvis gi oss svar på hvem som er så glad i gult godteri. Her finnes både flagrende sommerfugler, brummende humler, metallisk glinsende biller og mer unnselige fluer. Kanskje ballblomenga huser noen sjeldne arter? Eller kanskje ikke? Jeg er veldig spent. Det er i alle fall mer enn nok godsaker tilgjengelig, så her er det rom for alle. 



Årets nyvinning i enga: insektfelle! Og noen av insektene som ser ut til å trives her.


Ballblom-havet er vakkert å se på og tiltrekker seg enormt med insekter, men det kommer ikke av seg selv. Slike enger er helt avhengige av skjøtsel for å ikke gro igjen med busker og trær. Vi slår årlig for å holde godteributikken vår åpen, ellers er det fort gjort at det går som mange andre steder i samfunnet: spesialforretningene må gi tapt mot de store kjedene som alle selger de samme produktene. Slikt blir det ikke mangfold av. Det gir ekstra lønn for strevet å vite at våre seksbeinte kunder er fornøyde med utvalget.



Fluene ser ut til å finne både mat og ly i ballblom-blomstene.



Se tidligere innlegg om slått her: http://truetnatur.blogspot.com/2016/08/slatteuke-for-utsikt-og-mangfold.html


Se også Insektøkologenes morsomme og interessante blogginnlegg om ballbom og insekter her: http://blogg.nmbu.no/insektokologene/2016/03/naturens-selvbetjeningshytte/


Og til slutt: Miljødirektoratets nettside om slåttemark som utvalgt naturtype, med lenke til handlingsplan for slåttemark: http://www.miljodirektoratet.no/no/Tema/Arter-og-naturtyper/Prioriterte-arter/Utvalgte-naturtyper/Slattemark/

Kommentarer