Sommerens blomstrende favoritt

Det har vært en rar sommer. Det er mye å si om denne annerledessommeren, men i år var det i hvert fall Norgesferie som gjaldt. Fjell og fjorder, Lofoten, Telemarkskanalen og Galdhøpiggen, sidersmaking, hengekøyesoving og bading på Tjuvholmen. Jeg har også fått min andel av fjelltopper, turkise brevann, lokalmat og idylliske småsteder med tjærebredde tømmerhus i sommer, og det har vært flott. Men min desiderte sommerfavoritt var å få oppleve en ekte sommerklassiker på nært hold, nemlig prestekrageenga.

Årets sommerfavoritt: et hav av prestekrager!

Vi kjenner den så godt, med de hvite og gule korgene. Kanskje har du nappet ut én og én tungekrone mens du har mumlet "elsker, elsker ikke, elsker, elsker ikke...". Det er et like sikkert sommertegn som saft med isbiter og grilling i parken. Prestekrage er dessuten blomstereng-planten fremfor noen. Likevel har jeg hittil ikke opplevd en ekte prestekrageeng. Jeg har sett mange flotte blomsterenger, inkludert min egen, og gledet meg over dem, men prestekragene har alltid spilt annenfiolin. Inntil i sommer.

Visste du at hver prestekrage"blomst" egentlig består av mange små blomster? Hver hvite tungekrone og hver vesle, gule rørkrone er en separat blomst. Det er smart å samle dem i korger til én kjempestor "blomst" for å lokke til seg pollinerende insekter. 

I sommer fikk jeg oppleve å vasse i prestekrager. Gult og hvitt så langt øyet kunne se. Tenk at slike enger finnes! Det var som å gå Besseggen for første gang og innse at det er like spektakulært som i brosjyrene til DNT. Jeg har gjort det også, gått Besseggen altså, på en finværsdag i august, og det var virkelig en opplevelse. Prestekrageenga var også en stor opplevelse, på en helt annen måte. Det var ikke bare den overveldende prestekrageblomstringen som gjorde inntrykk. Vandringen gjennom enga ble en skattejakt. Her vokste nesten 80 ulike plantearter! Det var som en sommerdag på Tusenfryd hvor man får prøve både karusellene, berg-og-dalbanen, radiobilene og tømmerrenna: så mye moro samlet på ett sted! 

Prestekrager, prestekrager, så langt øyet kan se - og innimellom nærmere 80 andre plantearter. I  grunnlendte partiet dukket til og med rødlistearten vårveronika (Veronica verna) (NT) opp. 

Både Besseggen og Tusenfryd kan til tider være preget av kø, og det var kø i prestekrageenga også - men her besto køen av en jevn strøm av sommerfugler, blomsterfluer, humler og en og annen villbie som summet, brummet og flagret forbi. Det var et yrende liv, men uten trengselen som kan oppstå på Oslofjordens mest populære strender en solskinnsdag i fellesferien. Dette var mer som en holme i skjærgården hvor man kan ligge i fred på svaberget mens båter tøffer forbi, på vei til andre holmer og strender.  

Oransjegullvinge, en av mange, mange seksbeinte feriegjester, på besøk i prestekrageenga. 

Neste år blir det kanskje mulig å dra på ferie til utlandet igjen. Eller kanskje ikke. Hvem vet? Jeg tipper at mange kommer til å feriere her hjemme uansett. Mitt ferietips for 2021 er å ta en avstikker på vei til Nordkapp, Helgelandskysten, Sommarland i Bø, Sørlandet eller hvor du nå har tenkt deg og sjekke inn i prestekrageenga en time eller to. Det var i alle fall min sommerfavoritt i år. 

Kommentarer