Bli med på tur!

Jeg går mye i skog og mark og gleder meg over det. Noen ganger finner jeg sjeldne arter, og det setter selvfølgelig en ekstra spiss på turen. Finner jeg noe jeg ikke vet hva er, prøver jeg å artsbestemme etter beste evne ved hjelp av oppslagsverk og andre hjelpemidler. Men iblant blir det litt ensomt å tusle rundt for seg selv. Og det er begrenset hvor mye nytt jeg lærer. Da tenker jeg at det hadde vært hyggelig med selskap av andre artsjegere... Heldigvis finnes det foreninger for sånne som meg!


I begynnelsen av august var jeg på tur med Botanisk forening - Østlandsavdelingen til Lørenskog. Lørenskog? Det høres vel ikke så interessant ut, tenker du kanskje. Men joda, Lørenskog kommune har nemlig en kommuneblomst litt utenom det vanlige: kjempesoleie (Ranunculus lingua) (EN). Den vokser i næringsrike sumper og innsjøer, noe som betyr at den vanligvis er vanskelig å finne uten å bli våt på beina. Men ikke langt fra Lørenskog stasjon vokser den lett tilgjengelig ved en opparbeidet sti - perfekt for studering og fotografering.


Kjempesoleie (Ranunculus lingua) studeres av ivrige ØLA-botanikere der den vokser rett ved en opparbeidet sti

Østfold botaniske forening har en stor florakartleggingsdugnad midt på sommeren. Den får jeg aldri vært med på, for den krasjer med feltsesongen... Men i år hadde de en ekstra dag i siste halvdel av august, og den fikk jeg med meg. Det var en intens dag, hvor det var om å gjøre å finne flest mulig arter på den tilmålte tiden; det var nesten ikke tid til lunsjpause engang! Men jeg lærte masse, ikke minst om vanlige arter jeg normalt ikke tar meg bryet med å se nærmere på... I løpet av turen så jeg flere nye arter (nye for meg, altså), og høydepunktet var en skikkelig godbit, nemlig klokkesøte (Gentiana pneumonanthe) (VU)! Kameraet mitt klarer ikke å gjengi den intense, dypblå fargen... Den alene var verdt kjøreturen til Halden.


Klokkesøte (Gentiana pneumonanthe) (VU)


Arter jeg ikke kjenner så godt fra før: brunmyrak (Rhynchospora fusca) (t.v.), botnegras (Lobelia dortmanna) med buntsivaks (Eleocharis multicaulis) i bakgrunnen (i midten) og tjerngras (Littorella uniflora).

Kjenner du noen som kunne trenge å gå på tur med likesinnede? Andre som også stopper og kikker og plukker og heller går i vannkanten eller oppe i skråningen enn på stien? Da foreslår jeg at du tipser vedkommende om at det finnes foreninger for nettopp sånne som oss. Eller kanskje du er en artsjeger selv? I så fall er det bare en ting å si. Bli med på tur! 

Kommentarer