Hvordan bli en god artsjeger - simultankapasitet og observasjonsevne

Man trenger ikke være Indiana Jones for å gå på skattejakt i naturen. Det er ikke nødvendig å klamre seg til fjellhyller etter tærne, åle seg inn i trange grotter eller gå milevis i øde skogstrakter og kjempe mot blodtørstige villdyr (les: mygg) med livet som innsats. Iblant trenger man ikke å gå ut av bilen en gang. Det holder å ha øynene med seg. Men det kan lønne seg å trene opp simultankapasiteten for å ikke vri rattet over selv om det dukker opp noe spennende i veikanten. De beste artsjegerne jeg kjenner kan kjøre bil og kartlegge samtidig.

Jeg fikk testet simultankapasiteten min på en kjøretur nordover på E16 nylig. Idet jeg passerte Hønefoss i 80 (?) km/t, registrerte jeg i sidesynet noen små, gråhvite planter som vokste i veikanten. De ble artsbestemt på brøkdelen av et sekund, og jeg bestemte meg umiddelbart for å stoppe og ta dem i nærmere øyesyn på vei tilbake samme kveld. Som tenkt, så gjort: utpå kvelden svingte jeg av E16, parkerte på en bensinstasjonen og ruslet omtrent 2 meter på en kortklipt plen bort til dagens rødlisteart: ullurt (Filago arvensis) (NT). Jeg kjøpte meg en is, knipset noen bilder med mobilen og kjørte videre.

Simultankapasitet og observasjonsevne, altså. Det holder i massevis. Sammen med en god dose artskunnskap. Husk å ikke vri hodet og kroppen samtidig hvis du får se en spennende art mens du er ute og kjører. Og stopp bilen før du tar opp kameraet. Det gir best bilder også.

Ullurt (Filago arvensis) (NT) vokste i store mengder i skråningen ned mot E16 utenfor Hønefoss.


Kommentarer