Hyttetur med uventet besøk

En helt vanlig helg på hytta ble plutselig mer spennende da denne ruka dukket opp på en grusvei:



Det første jeg tenkte var "Jøss, har det gått hest her?", for det er jo det det som vanligvis har vært på ferde når det ligger en haug med møkk midt i veien. Og det er såpass få hester i området at jeg ble litt overrasket. Men heste-tanken varte bare et øyeblikk, for dette måtte stamme fra et annet dyr. Hester spiser nemlig ikke tyttebær!

Det var selvfølgelig ikke en hest som hadde ruslet langt veien i nærheten av hytta. Det var en bjørn! Heldigvis har jeg kontakter på NMBU som jobber med store rovdyr og fikk bekreftet at joda, det var ganske riktig bjørnemøkk jeg hadde funnet. Visstnok en typisk vårbæsj. Det var ikke lenge siden snøen gikk i området, så trolig hadde bjørnen passert nokså nylig - og Linnea var helt klar til å ta sporet. Kanskje hadde den krysset veien samme morgen?

Biolog som jeg er måtte jeg selvfølgelig samle med meg en god porsjon med bæsj, og nå er litt av den på vei til Rovdata for DNA-analyse! Og hvis noen skulle trenge litt bjørnemøkk, har jeg mer i fryseren...

Kommentarer