Hvordan bli en god artsjeger: Digitale verktøy

Det hender jeg får spørsmål om hvordan jeg finner alle disse rare artene. De fleste er jo sjeldne og vokser ikke i nærmeste grøftekant (selv om det også har hendt...). Så hva er trikset? Vel... For det første må man selvfølgelig lære seg å gjenkjenne artene. Det hjelper lite å lete hvis man ikke vet hva man leter etter. For det andre må man lære seg litt om artenes økologi. Det hjelper lite å lete hvis man ikke vet hvor man skal lete. Men det finnes også noen digitale triks å ty til.

Artskart
Artskart er en genial oppfinnelse. Det er en kart-basert tjeneste hvor du kan se hvilke arter som er funnet hvor. Du kan enten søke etter funnsteder for en enkelt art ("I dag har jeg lyst til å finne jordbærkløver. Hvor skal jeg lete da?") eller søke etter hvilke arter som er funnet i et bestemt område ("I dag vil jeg gå tur i nærheten av Ås. Hvilke arter kan jeg forvente å finne der?"). Det er også mulig å bare be om visse artsgrupper ("Bare vis meg funn av lav!") eller velge spesielle rødliste-/svartelistekategori ("Bare vis meg EN-arter!"). Jeg bruker Artskart mye når jeg planlegger turer.

Det er også mulig å legge inn egne funn i Artskart ved hjelp av tilleggstjenesten Artsobservasjoner. Der kan hvem som helst bli medlem og legge ut artsfunnene sine på nettet. Moderatorer sørger for å validere funnene så det ikke blir fullstendig anarki på Artskart ("I dag så jeg isbjørn i Oslo sentrum!"). Jeg prøver å være flink til å legge ut funnene mine på Artsobservasjoner. Da blir de tilgjengelige for alle, inkludert de som skal forvalte norsk natur. Funn av sjeldne arter er det spesielt viktig å publisere.

Naturbase
Iblant slipper jeg opp for ideer og trenger tips til nye områder å besøke. Da går jeg til Naturbase. Det er Miljødirektoratets database med kartfestet informasjon om f.eks. verneområder og utvalgte naturtyper. Du kan selv velge hvilke områdetyper du er interessert i, og så zoomer du deg inn til den aktuelle delen av landet. Du får også tilgang til utfyllende informasjon om hvert enkelt område. Naturbase kan vise deg områder i nærheten hvor det er potensiale for å finne spesielle arter ("Oi! Ikke så langt herfra er det registrert en rik edelløvskog! Der kan jeg finne mye spennende!").

Identifisering av arter
Artskart og Naturbase er mine to viktigste hjelpemidler for å planlegge turer. Men det hender at jeg kommer hjem med (bilder av) arter jeg ikke kjenner. Da er gode råd dyre. Heldigvis er husets bibliotek (les: bokhylle) godt utstyrt med oppslagsverk av ymse slag. Men det hender at jeg trenger mer hjelp. Da er nettet godt å ha. Hvis jeg ikke har fjerneste anelse om hva jeg har funnet ("Er dette en sopp...??"), går jeg til Spør en biolog. Der får man svar på nesten alt av artsfunn (eller andre biologi-relaterte spørsmål). For eksempel svarer Torbjørn på en god del spørsmål om moser. Men som regel har jeg nogenlunde peiling på hva jeg har funnet. Da er selvsagt Google en venn i nøden. Det er alltid noen som har funnet det samme som deg, og Google varter opp med bilder og linker til relevante nettsider.

Noen analoge tips til slutt
Sjeldne arter vokser som regel ikke i lysløypa i skogen bak huset ditt (med mindre man bor midt i smørøyet, da; det gjør ikke jeg). Våg å gå tur på nye steder - og tør å trå utenfor stien! Legg merke til potensielt spennende områder når du er ute å kjører ("Den sumpskogen har jeg aldri lagt merke til før! Kanskje vi skal gå tur der i morgen?"), og skaff deg gode oppslagsverk (flora, soppbok etc.). Dessverre kan man ikke lære alt fra bøker, så det lønner seg å bli med på tur med noen som har peiling. Jeg stiller gjerne opp! Ellers arrangerer organisasjoner som Botanisk Forening, Sopp- og nyttevekstforbundet og Ornitologisk Forening turer som det er mulig å være med på. Det er veldig lærerikt! Jeg er dessverre altfor dårlig til å melde meg på organiserte turer, men jeg skal prøve å bli flinkere...

Og helt til slutt: Vær varsom hvis du finner sjeldne arter eller spesielle områder. Foto er en god måte å dokumentere sjeldne funn på. Iblant, hvis jeg finner noe virkelig oppsiktsvekkende, tar jeg belegg som sendes til en vitenskapelig samling, men som regel er et bilde mer enn godt nok. Husk at noen arter er sårbare for ferdsel og tråkk, og ikke la det gå med flere arter som med fettblad (Liparis loeselii) (RE): Arten regnes som utryddet i Norge delvis på grunn av "uvettig innsamling av botanikere".

Kommentarer