Lokale helter: Pelsblæremose

Ås kommune er ikke kjent for sitt store biologiske mangfold. Tvert imot. Her er det mye plantet granskog og dyrket mark. Men Ås har også sine spesialiteter. En av dem er pelsblæremose (Frullania bolanderi) (VU).

Før 2000 var denne lille mosen bare kjent fra en håndfull lokaliteter i Norge. Siden er den funnet en rekke ganger, og de siste par årene har den dukket opp på flere steder i Ås og omegn. Jeg fant den senest for noen uker siden. Jeg var ikke på artsjakt i det hele tatt, bare ute med hunden - og der var den!
 
Pelsblæremose er ikke akkurat en art som lyser imot deg når du kommer. Det er en bitteliten brungrønn levermose som vokser på løvtrær med glatt bark. Hadde det ikke vært for ett spesielt kjennetegn, hadde den vært fullstendig anonym og trolig enda mer oversett. Men pelsblæremosen lar seg avsløre: den har nemlig krokformede grogreiner som stikker rett ut fra stammen den vokser på. Hvis du lener deg helt inntil treet og ser vinkelrett på mosen (nei, det ser ikke spesielt lurt ut...) ser det ut som om den er dekket av bittesmå fiskekroker. Hvis det er mye av den, ser trestammen nærmest lodden ut - derav navnet pelsblæremose.

Pelsblæremose (Frullania bolanderi) (VU) er anonym rett forfra - men lett (?) gjenkjennelig i profil!

I Ås vokser pelsblæremosen først og fremst på gråor, lønn og ask, og den foretrekker fuktige voksesteder, gjerne langs bekkedrag og i raviner. Her i kommunen har jeg funnet den flere ganger i nærheten av Årungen. På den ene lokaliteten hadde jeg og Linnea ruslet opp langs den ene siden av en bekk, krysset bekken og var på vei nedover på motsatt side da blitzen plutselig blendet oss! Først en gang, og så en gang til! Etter å ha kommet over det verste sjokket, innså jeg at det ikke var paparazzier som ville sikre seg bilder av pelsblæremose-funnet. Vi var blitt foreviget av et viltkamera. Jeg vil tro at eierne av kameraet fikk seg en god latter da de fikk se bildene: først et bilde av en storøyd biolog, og så et bilde av en trofast hund hakk i hæl.

En av de nyeste lokalitetene for pelsblæremose i Ås - funnet av meg og Linnea på en regnværsdag...

Det er Torbjørn som er moseeksperten i familien, og jeg skal ærlig innrømme at jeg aldri hadde lært å kjenne pelsblæremosen hvis det ikke hadde vært for ham. Det får meg til å lure på hvorfor det finnes så få gamle funn av arten, mens det nå dukker opp stadig flere lokaliteter. Kanskje de ikke hadde lært seg pelsblæremose? Jeg vet ikke hvor sannsynlig det er, for de gamle gutta hadde peiling på moser. Har arten blitt vanligere i nyere tid? I så fall er det veldig gledelig! Uansett grunn vil jeg tro at pelsblæremose rykker ned en kategori på neste rødliste - og ingenting er bedre enn det! Målet er selvfølgelig at ingen arter skal behøve å stå på rødlista!

Jeg syns forresten at paparazzier burde interessere seg mer for rødlistearter og mindre for kjendiser...


Typisk B-kjendis: pelsblæremose (her foreviget i Østfold)

Kommentarer