Adoptér en plante!

Botanisk forening er plantenes høye beskytter her i landet, og foreningen har en hær av floravoktere som passer på de sjeldneste av de sjeldne. Vokser det en sjelden plante i nabolaget eller skogen der du går søndagstur som du føler litt ekstra ansvar for å ta vare på? Har du forelsket deg i en spesiell art som nå er truet av utryddelse, men som du gjerne vil at dine barn og barnebarn også skal få oppleve? Eller er du bare over middels interessert i natur og syns at planter er spennende? Da kan du også bli floravokter! Som floravokter får du tildelt en 'egen' populasjon av en sjelden og truet plante i ditt nærområde. Din jobb er så å besøke planten din fra tid til annen - kanskje en gang i året, eller sjeldnere hvis du passer på en langlivet art som for eksempel et tre - og se hvordan det står til. 'Ståa' rapporterer du inn gjennom Artsobservasjoner. Det er det hele. Til gjengjeld får du mange fine turer og innsideinformasjon om noen av landets sjeldneste planter. Høres det spennende ut? Her er informasjonen du trenger for å melde deg som floravokter.

***

Jeg har nylig latt meg verve som floravokter. Ås flommer ikke over av sjeldne og truede planter, så jeg har fått i oppgave å se til to arter i en nærliggende kommune: bittergrønn (Chimaphila umbellata) (EN) og myrtelg (Thelypteris palustris) (EN). Det er nok foreløpig litt for tidlig for myrtelg, som er en vakker bregne, men bittergrønn er grønn hele året, så jeg kunne ikke dy meg og dro en tur for å se etter den... Jeg var i utgangspunktet nokså pessimistisk. Jeg har tidligere lett etter bittergrønn på det aktuelle stedet uten å finne den, og siste sikre observasjon var på 90-tallet... Men væpnet med GPS, Artskart-appen på telefonen og en god dose tålmodighet gjorde jeg likevel et forsøk. Selve voksestedet var ikke så vanskelig å lokalisere, for det var godt beskrevet fra før, men jeg lette og lette uten å finne noen bittergrønn. Til slutt bestemte jeg meg for å gi opp - og da sto den plutselig der: ett eneste bittergrønn-skudd. Suksess!

Dessverre fant jeg aldri noen flere skudd. Og det ene jeg fant, var delvis gult og så ikke spesielt livskraftig ut. Jeg er redd at selv ikke den ivrigste floravokter klarer å holde liv i denne bittergrønnen, så populasjonen står nok i fare for å dø ut i løpet av noen år. Men det er jo lov å håpe... Jeg skal i alle fall holde øye med den inntil videre!

Bittergrønn (Chimaphila umbellata) (EN) (t.v.); ett enslig skudd blant blåbær og storkransmose (t.h.)
Voksestedet til tidenes stusseligste bittergrønn. Kanskje ikke så smart å vokse rett ved veien?
Eventuelt ikke så smart å legge veien rett ved bittergrønn-lokaliteten.

For ordens skyld: en livskraftig bittergrønn ser sånn ut.

Kommentarer